Starta webshop

Att starta webshop Àr ett perfekt sÀtt att jobba hemifrÄn för att tjÀna pengar online. Man kan till och med bli rik pÄ det. Guiden nedan lÀr dig att bygga en e-handel frÄn scratch till att börja marknadsföra produkterna pÄ instagram.

starta webshop

1. BestÀm vilka produkter du ska sÀlja

Det första steget för att starta webshop Àr att vÀlja vilken eller vilka produkter du ska sÀlja. Inled gÀrna med en produkt sÄ blir resan lÀttare, men du fÄr givetvis göra hur du vill.

  1. GĂ„ in pĂ„ Aliexpress och surfa runt med ett öppet sinne och notera olika produkter som till exempel “trĂ€ningsarmband” eller “smartklockor”. LĂ„t oss sĂ€ga att du bestĂ€mmer dig för trĂ€ningsarmband.
  2. Nu nÀr du valt en produkt Àr det dags för nyckelordsanalys.

2. Nyckelordsanalys

NĂ€sta steg Ă€r att analysera nyckelord relaterade till “trĂ€ningsarmband” sĂ„ vi har nĂ„got att marknadsföra mot senare.

  1. För att göra nyckelordsanalys anvÀnder vi oss av Googles egen Sökordsplanerare.
  2. Skriv in orden “trĂ€ningsarmband” och lĂ€gg till ord som t.ex. “bĂ€sta”, “jĂ€mför”, “topplista”, “billigaste” osv.
  3. VÀlj ut 3 nyckelord med högst genomsnittliga sökningar per mÄnad.
  4. Resultatet för mig blev:
    1. “bĂ€sta trĂ€ningsarmbanden”
    2. “jĂ€mför trĂ€ningsarmband”
    3. “billigaste trĂ€ningsarmbanden”
  5. Klart. Nu har du dina nyckelord. Dags för nÀsta steg.

3. Starta webshop med konkurrensanalys

NÀr du nu valt nyckelord Àr det hög tid att se över det konkurrerande landskapet. Att starta webshop Àr i stor grad en konkurrensanalys. GÄ dÀrför till Google och skriv in dina sökord, fokusera pÄ ett i taget. GÄ in pÄ varje hemsida under topp 10-resultaten och se hur de marknadsför just trÀningsarmband. Skriv ner allt du sjÀlv vill kopiera eller en bÀttre version pÄ och tÀck innehÄllsluckor du inte tidigare tÀnkt pÄ.

Detta Àr ett jobbigt arbete med vÀldigt inspirerande och minst sagt obligatoriskt. Nu har du förmodligen lÀrt dig det viktigaste, nÀmligen hur du ska sticka ut eller vilken din niche bör vara.

Vill du göra mer nyckelordsanalys rekommenderar vi Ahrefs som dessvÀrre kostar en hel del pengar varje mÄnad, men som absolut kommer göra dig till en bÀttre marknadsförare.

starta webshop hemifrån

4. Shopify eller WordPress?

Nu Àr det dags för ett högtidligt Àmne, nÀmligen vilken webshop leverantör du ska vÀlja. Enligt mig finns det 2 stora leverantörer som Àr nÀmnvÀrda, lÄt oss gÄ igenom dessa en och en.

  1. Shopify
    Shopify Àr den mest populÀra webshop leverantören. Det gÄr extremt fort att komma igÄng och systemet Àr sammankopplat med olika sociala media-plattformar som underlÀttar marknadsföringen. Vidare Àr Shopify kopplat till en App Store dÀr du kan köpa appar som hjÀlper dig med försÀljning och marknadsföring. Slutsatsen Àr att det Àr en fröjd att starta webshop med Shopify.
  2. WordPress
    WordPress Àr det klassiska verktyget för att bygga hemsidor men har pÄ senare tid med pluginet WooCommerce blivit extremt populÀrt bland e-handlare. WordPress Àr virtuost och oÀndligt i sin komplexitet. Shopify Àr definitivt lÀttare att hantera.

5. Mobile first

Uttrycket “mobile first” betyder pĂ„ internetsprĂ„k att optimera din webshop primĂ€rt för mobilen. Orsaken Ă€r givetvis att över 60% av dagens besökare kommer frĂ„n mobiltelefonen. SĂ„ nĂ€r du ska starta webshop Ă€r det full fokus pĂ„ den mobila sida som gĂ€ller.

AnvÀnder du WordPress finns det teman som anvÀnder sig av responsiv design, en layout som anpassas baserat pÄ skrÀmstorlek, som du kan söka efter i deras theme store. DÄ fÄr du en garanterat mobilanpassad webshop helt gratis.

6. Lansera din webshop

Vidare ska du lansera webshopen och sedermera börja med marknadsföringen. Det viktigaste innan du lanserar Ă€r att dubbelkolla alla produktsidor för att se till att det finns korrekta priser och information. Sen klickar du pĂ„ “lansera” och invĂ€ntar Google som kommer indexera webbutiken inom nĂ„gra dagar.

starta webshop snabbt

7. Marknadsföringen

Avslutningsvis ska du marknadsföra din webshop. Jag rekommenderar att anvÀnda dig av endast Instagram och Google Ads. Fördelen Àr att dessa Àr de tvÄ stora spelarna samt att det blir lÀttare för dig att fokusera pÄ tvÄ marknadsföringsverktyg.

Instagram Àr fantastiskt effektivt för e-handlar, men det kan ocksÄ vara förödande om du inte har högkvalitativa och tankevÀckande bilder. Du mÄste alltsÄ lÀgga stort fokus pÄ var, hur och vem som tar dina produktbilder.

Google Ads Àr ett mÄste för att fÄ in din e-handel pÄ Googles förstasida nÀr folk söker efter dina nyckelord. Du betalar helt enkelt per klick och kan nÀr som helst avbryta en pÄgÄende kampanj. Experimentera mycket med olika nyckelord.

Slutsats – starta webshop

Att starta webshop Àr en av de snabbaste sÀtten att bli rik pÄ. I början kan de snabba pengarna vara chockerande, men du kommer snart vÀnja dig vid att tjÀna stora pengar pÄ regelbunden basis.

Vidare Àr det inte sÄ svÄrt som alla tror att starta en egen webshop. Tidigare krÀvdes det att du kunde programmera/koda men i dagens lÀge behöver du knappt nÄgon förkunskap över huvud taget för att komma igÄng.

Slutligen kommer du behöva lÀgga pengar pÄ marknadsföringen, dÀr kommer det mesta av din budget gÄ till.

Utvalda guide